Den nya dimensionen av syn inom sport

Ett par Sportglasögon för varje behov

”Allting började 1999 strax efter att jag började löpträna mer intensivt. Jag stördes mycket av att sportglasögonen inte fungerade hela tiden. De satt ostadigt, de tryckte och immade, ett inflexibelt användande om du utför olika sporter. Som glasögonbärare tillkom ett ännu större problem med optiken. Märkligt nog hade en hel bransch bytt till andningsbara sportkläder, men med de sportsolglasögon som fanns på marknaden tycktes man ha glömt bort att man också svettas i ögonen när man sportar”.
Image
BEATE GABELT
CEO Sziols Sportsglasses

Som utbildad Industridesigner utvecklade Beate Gabelt, på egen hand, ett sportglasögonssystem som tar hänsyn till kraven på ett brett utbud av sporter, anpassning till ett brett utbud av ansikten, fungerar bra för glasögonbärare med höga styrkor och samtidigt se coola ut. SZIOLS X-KROSS föddes

Hon lyckades tillämpa flödesprincipen, som används inom bilindustrin, till sportglasögon och utveckla en speciell ventilationsteknik: ACM – Air Clima Management. På grundval av detta lyckades ett team av experter från idrottsmedicin, optik, teknik och sport utforma ett sportglasögonsystem som är flexibelt, enkelt och samtidigt så individuellt som möjligt.

SZIOLS FILOSOFI

Bättre syn i sport för alla

Sziols grundades 1999 som ett varumärke hos Optic Fashion GmbH. Medan patenterade glasögon av OF-Clipspezialist-varumärket var kärnverksamheten hos Optic Fashion GmbH, blev SZIOLS högprestanda-sportglasögon snabbt  företagets viktigaste gren. Erfarenheten från optometrin kunde användas perfekt i detta nya affärsområde och erbjöd en ofattbar potential

Vision

Hon var bestämd från början: Erbjuda sportiga aktiva människor bättre syn genom de perfekta sportglasögonen för att ge mer glädje och säkert inom sporten.

Mål

Det krävde erfarenhet av de bästa inom varje område. Utvecklingen av sportglasögon är resultatet av ett team av experter inom ögonoptikområdet, ögonläkare, designers, ingenjörer, tekniker, idrottsläkare och, naturligtvis, toppatleter och passionerade amatörutövare. Sportglasögonsystemen är tillverkat i små, kontraktsäkrade partnerfabriker. Eftersom produktionen kräver en extremt hög kvalitetsstandard är samarbetet förfinat under flera år för att hitta enastående lösningar med de mest innovativa materialen.

Försäljningen

Sziols Sportglasögon säljs nästan uteslutande via optiker med specialutbildad och specialiserad personal, eftersom endast de har kunskapen och den djupa kompetensen som möjliggör rätt rådgivning och hjälp. Alla aktiva idrottare kan hitta sina individuella sportglasögon med bästa sammansättning. För fans långväga ifrån, som inte har en specialisthandlare på plats, erbjuder vi också möjlighet att köpa sportglasögon online från oss.

Vi är aktiva

Vi i Sziolsteamet är också närvarande på flera viktiga sportevenemang med personliga råd. Den direkta kontakten och den ofiltrerade feedbacken från många idrottare ger oss inspiration att ständigt förbättra produkterna och anpassa dem till våra idrottares behov och önskemål.

Sziols World

Det faktum att SZIOLS öppnade en unik och hittills helt försummad sektor med begreppet ”Better Vision in Sport” överträffade överlägset alla förväntningar. Idag kan vi stolt hävda att SZIOLS har etablerat sig i många idrottares sinnen som en sportspecialist. Fler och fler länder världen över erkänner det stora behovet av atletiska aktiva människor som vill vara utrustade med professionella sportglasögon.

Att inspirera alla aktiva Sportiga människor över hela Världen och utrusta dem med Sziols Sportglasögon. Eftersom: ”Better Vision in Sport” betyder mer Säkerhet, Njutning, Prestanda och Rolig Sport.

MILSTOLPAR I FÖRETAGETS HISTORIA

Sziols Sportsglasses utveckling

1994
Grundas Optic Fashion GmbH.
Affärsutveckling från 0 till 100 genom världsomspännande unika patent med solclicksystem. Koncentration på den oftalmiska marknaden i Tyskland, Österrike och Schweiz. 

1997
Beate Gabelt ansvarar för Optic Fashion som designer och tar sig an ett kreativt ansvar. Världsomspännande expansion av försäljningsnätet.
Produktkopior och stora säsongsvariationer gör att ytterligare produktuppfinningar blir en extra ekonomisk stöttepelare.

1999
föds varumärket SZIOLS. Fokus ligger på utvecklingen av högfunktionella sportglasögon, anpassade för glasögonbärare. SZIOLS är ett unikt varumärke som koncentrerar allt ”in house”, från idé, design, utveckling och uthållighetstest till marknadsföringen och distributionen av produkterna.

2002
De första sportglasögonen av märket SZIOLS kommer ut på marknaden. Huvudmarknad är Tyskland med barnglasögon för inomhussporter. SZIOLS blir snabbt det viktigaste varumärket hos Optic Fashion.

2003
Europaförsäljning jämte Schweiz och Österrike når nu också Grekland.

2004
Uppfinningen av det revolutionerande X-KROSS –  sportglasögonssystemet

2009
Ett samarbete med Salomon öppnar den stora sportvärlden för SZIOLS.

2010
Beate Gabelt tar över företaget som ende ägare. X-KROSS blir företagets ekonomiska fokus och distribueras nu i 18 länder, bl.a. Sverige. Internationella idrottare kan nu vinna med självförtroende.

2012
Reto Schoch, exklusiv idrottare och RAAM-vinnare blir den första SZIOLS-ambassadören.

2013
… vad roligt: ​​Komplett omstart av SZIOLS varumärke och positionering som autentiska skyddsglasögon för utomhussportbranschen.

2014
Samarbeten med världsmarknadsledaren inom löparskor ASICS och deras Frontrunner Group. X-KROSS blir ett varumärke som tillhör Frontrunner och främjar sålunda X-KROSS’s rykte som THE RUNNING GLASSES.

2016
Lanserar SZIOLS GOGGLE och som blir en världsnyhet i en ny terräng för SZIOLS. Barnglasögonen BUDDY som också är skolsportvänliga gör en lyckad entré.

2017
Introduceras de nya funktionslinserna Photocromatic och Focus.

2018
Ny hemsida med nytt gränssnitt.

2019
SZIOLS Sweden introducerar Buddy och Indoor på den svenska marknaden.

VÅRA PARTNER